از کجا بدانيم قرآن سخن بشر نيست؟

از کجا بدانيم قرآن سخن بشر نيست؟

تعاليم قرآن مجيد گواه خوبي برحقانيت والهي بودن آن دارد زيرا مطالب آن همه در مسير تعالي وتکامل انسانها وهدايت بسوي کمال است مبارزه با ظلم وتعدي ونفي بهره کشي ظالمانه از انسانهاشاهد بر اين است که نازل کننده آن منافع خود را در نظر نگرفته وهدفي جز هدايت نداشته است . 2-نورانيت وتاثير آن در قلبها شاهد ديگري براينست که ساخته دست بشر نيست. 3-اسلوب ويژه آن همه را مبهوت کرده زيرا نه شعر است نه نثر ودر عين حال در نهايت فصاحت وبلاغت ,زيبائي عبارات ورسا بودن معاني وژرفائي وعمق محتوا همه وهمه نشانه وحياني بودن آن است. 4-وجوه وابعاد اعجاز آن مانند اعجاز علمي,اعجاز درهماهنگي مطالب ونبودن اختلاف در مفاهيم آن شاهد ديگري بر آن است که دست بشر از آوردن مانند آن عاجز است. 5-شواهد قطعي تاريخي بر صحت آن وجود دارد وهمه طوائف مسلمانها در طول تاريخ بر آن اتفاق نظر دارند. 6-مقابله هائي که با قرآن مي شود نشانه آن است که اين کتاب کارائي دارد ومنافع استعمار گران رابه خطر مي اندازد. 

قرآن کريم ادعا کرده که هيچ کس نمي تواندسوره اي را همانند قرآن که ويژگيهاي خاصي را که در ادامه بيان شده،بياورد ،نه اينکه هيچ فردي نتواند جمله اي معنا دار براي بيان مقاصد خود بيان کند،جمله اي که بيان کرديد ،جمله اي معني دار است ولي ويژگي اعجاز آميز بودن را نداردوهمه افراد قادر به بيان اين جمله ونمونه هاي ديگر دارند،بر خلاف قران که هيچ کس نتوانسته ،نمونه آنرا بياورد.

جاى ترديد نيست در اين كه قرآن كتاب هدايت است و براى سوق دادن بشر به سعادت دنيا و آخرت نازل گرديده است اما اسلوبى ويژه و خاص خود دارد كه او را از ساير كتاب‏ها ممتاز مى‏كند به اين معنى كه قرآن در عين پراكنده‏گويى و بيان مطالب مختلف باز از كمال ارتباط و انسجام برخوردار بوده و جملات آن بمانند درهاى گرانبها و با نظم اعجاب‏انگيزى به هم متصل و مرتبط مى‏باشد كه در لابلاى اين جملات مطالب عالى و حقايق زنده اخلاق وانسانى نهفته است.

ادامه نوشته

رهنمود های مقام معظم رهبری پیرامون قرآن کریم دوره‌ی پنجم (12 فروردین 1368)

یکی از کارهای دشمن تهاجم فرهنگی و توطئه‌ی خباثت آمیز بر علیه وجود مقدس پیامبر عظیم الشان اسلام است که نمونه‌ای از ان در کتاب موهن «آیات شیطانی» تجلی یافت، لذا اهتمام بیش از پیش به امر قرآن ضرورت دارد. پیروزی انقلاب اسلامی، قرآن را به ما بازگرداند و راه قرآن را به روی ما باز کرد و ما باید عقب ماندگی‌های خود را در فراگیری جامع این کتاب الهی جبران کنیم و علاوه بر متن قرآن با ترجمه‌ی آن نیز کاملا آشنا شویم.

توجه عمیق به ترجمه صحیح قرآن کریم هم یک ضرورت است و تعدد ترجمه‌های صحیح قرآن برا یجامعه مفید خواهد بود.

رهنمودهای مقام معظم رهبری پیرامون قرآن کریم دوره‌ی چهارم (12 فروردین 1365)

مایه‌ی افتخار است که روز به روز گرایش به قرآن و اهتمام به فراگیری و عمل به قرآن در جامعه‌ی ما به صورت همه جانبه‌ای بیشتر می‌شود. مسابقه‌ی بین‌المللی قرائت قرآن کریم کمکی است برای گرایش بیشتر به قرآن و این یک جنبه‌ی سمبلیک دارد که حاکی از این است که در نظام جمهوری اسلامی مسابقه نسبت به چه اموری انجام می‌شود.

در هر جامعه‌ای که قرآن به عنوان دستور زندگی و مقررات بین مردم قرار نگیرد در آنجا قرآن به معنای واقعی مهجور است. البته وجود قرائت قرآن در میان مردم یک کشور نعمت بزرگی است ولی این کافی نیست و استعمارگران برای تحقق این وضع سرمایه گذاری‌های بسیاری کرده‌اند. ما با جرأت می‌توانیم ادعا کنیم که در هیچ جای دنیا احکام قرآن مانند نظام حکومتی ما اعتبار و ضمانت اجرایی ندارد.

آيا نوشتن قرآن بعد از پيامبر و عدم دعوت از حضرت علي(ع) باعث تحريف دراين کتاب نمي شود؟

آيا نوشتن قرآن بعد از پيامبر(در زمان عمر) و عدم دعوت از بهترين حافظ قرآن براي نوشتن پيام وحي يعني حضرت علي(ع) باعث تحريف در اين کتاب آسماني نمي شود؟

قـرآن كريم در مدت 23 سال نازل شد و هرگاه فرود مى آمد پيغمبر صلى اللّه عليه وآله و سلم آن را بـر مومنين قراءت مى فرمود و همان وسيله دعوت مردم باسلام بود وهرگز آنرا در زوايا و خبايا پـنـهـان نـمـى كرد و چون مردم تعليم ميگرفتند و مى نوشتنديا از بر مى كردند هر جا بدعوت بت پرستان قبائل مى رفتند چند سوره از قرآن با خودمى بردند . وقتى مسلمانان بحبشه رفتند از آن سوره ها كه تا آن وقت نازل شده بود با خودبردند و سوره مريم را براى نجاشى پادشاه حبشه خواندند . بـديـن تـرتيب سور قرآن در عهد پيغمبر (ص ) در جزيره العرب منتشر شده و اسلام درهمان عهد همه عربستان را فراگرفته بود و قرآن در همه جا رفته بود . هـر مـسـلـمان بايد سوره فاتحه الكتاب را با يك سوره ديگر در نماز بخواند و از برباشد ; و پيغمبر (ص ) فرموده بود :آنكه قرآن بيشتر دانددر هر قوم او امام باشد . و بدين جهت مردم را بحفظ قرآن ترغيب مى فرمود . پـس هـر يـك از ايـن سوره ها را عده اى غير محصور از مسلمانان در همه عربستان از برداشتند يا نوشته بودند مثلا سوره يس را ده هزار نفر , و سوره الرحمن رابيست هزار نفر , و سوره حمد را چـند ميليون نفر و سوره هاى بزرگتر مانند بقره راكمتر و هيچ سوره اى نبود كه مردم بسيار از بر نداشته باشند , مردم هم مختلف بودند گروهى مثلا ده سوره از بر داشتند , گروهى پنجاه سوره و چـنـد تـن بـودند كه هرچه قرآن نازل شده بود يا از بر داشتند يا نوشته بودند و به همه قرآن عالم بودند مانند عبداللّه ابن مسعود , و ابى بن كعب , و اميرالمومنين عليه السلام . تـركيب سوره هاى قرآن از آيات و اينكه هر يك داراى چند آيه است و كدام آيه ازكدام سوره است , هـمـه را پـيـغمبر (ص ) از جانب خدا معين فرمود و هر سوره نام مخصوص داشت در زمان پيغمبر معروف چنانكه وقتى آن حضرت مى فرمود سوره طه يا سوره مريم يا سوره هود , مردم مى دانستند كـدام سـوره مـقصود است مثلا پيغمبر (ص ) فرمود شيبتنى سوره هود يعنى سوره هود مرا پير كرد . همه مردم دانستند كدام سوره را فرمود چون هزاران نفر آن سوره را از بر داشتند و نوشته بودند .

ادامه نوشته

رهنمودهای مقام معظم رهبری پیرامون قرآن کریم دوره‌ی سوم (12 فروردین 1363)

ملت‌های مسلمان محتاج به این هستند که قرآن به میان آنها برگردد و این جز با عمل به قرآن امکان پذیر نیست.

ما باید بدانیم که سیاست‌های بزرگ جهانی به قرآن به چشم یک دشمن سرسخت نگاه می‌کنند و در صدد هستند نگذارند قرآن کارگردان صحنه‌ی زندگی انسان‌ها شود و مبارزه‌ی بزرگ همه‌ی مسلمانان جهان باید برای احیای دوباره‌ی قرآن و مطرح کردن قرآن در متن زندگی انسان‌ها باشد این حق مسلمان‌هاست که این را بخواهند و برای آن مبارزه کنند.

انقلاب ما بر محور قرآن بود و طبیعی بود که ما را 180 درجه به طرف قرآن برگرداند یکی از مظاهر بازگشت ما به قرآن، اقبال مردم ما به مسائل قرآنی از قبیل تلاوت، تفسیر، تجوید و چیزهایی از این قبیل بوده و درست و به جا هم هست.

حفظ قرآن مهم است، من از نوجوان‌ها خواهش می‌کنم که قدر سنین فراگیری و حفظ را که الان در آن هستند بدانند و قرآن را حفظ کنند بنده اگر از موجودی‌های معنوی چیزی داشته باشیم که ندارم چیز، اگر می‌داشتیم حاضر بودم بدهم و حفظ قرآن را در مقابل بگیرم. حفظ قرآن یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های الهی است. کسی که قرآن را در ذهن خود دارد همیشه با قرآن همراه است باید به خاطر این نعمت بزرگی که خدا به او داده، خدا را بسیار سپاسگزار باشد.

امروز زمینه آماده است برای نوجوانان و بچه‌های ما که قرآن را حفظ کنند. این جلسات را گرامی بدارید و این را یک پایگاه و سکوی پرشی قرار بدهید برای رسیدن به سرزمین‌های دیگر. و همانطور که گفتم این تنها یک قدم می‌باشد، قدم‌های فراوان دیگری باید در راه زنده کردن و احیای قرآن در جامعه‌ی اسلامی برداریم.

پاسخ اسلام در رابطه با تحريف دو آيه آخر سوره توبه از نقل رشاد خليفه چيست؟

پاسخ اسلام در رابطه با تحريف دو آيه آخر سوره توبه از نقل رشاد خليفه چيست و رشاد خليفه به چه دلايلي مي گويد تحريف شده؟

در پاسخ به مطالب ذيل توجه کنيد : 

1- رشاد خليفه در بسط نظريه خود، بعد از اعمال حساب دو آيه پاياني سوره توبه (سوره بدون بسم‌الله) از قرآن را که با نظريه‌اش هماهنگ نبود، تحريف شده دانست. او مدعي بود که اين دو آيه در ? جا تئوري کد ?? وي را نقض مي‌کند، و اين آيه‌ها ?? سال(يعني در زمان عثمان) پس از مرگ محمد توسط کاتبان در مدح محمد افزوده شده و اين امر طبق اسنادي مورد مخالفت شديد علي بن ابيطالب (يکي از کاتبان) واقع شده‌بود. همچنين در يکي از اين آيات، پيامبر اسلام به صراحت «رحيم» (يکي از اسماء خداوند) خوانده شده‌است. خليفه اين دو آيه را جعلي ناميد و آنها را از ويراست‌هاي جديدتر ترجمه? قرآن خود حذف کرد.

2- در اصلاح اشتباه رشاد خليفه در اين که اين دو آيه متعلق به سوره توبه نيست مي توان گفت که در هنگام جمع قرآن آياتي جابه جا شده مثل قرار گرفتن آيه اکمال دين دربين آيات خوردنيها وگوشت !!!و...که اين امر هم در تعدادآيات و هم در موضوع آيات اشکال ايجاد ميکند.که رشاد از آن غفلت کرده است.


ادامه نوشته

رهنمودهای مقام معظم رهبری پیرامون قرآن کریم دوره بیست و یکم (20 مرداد 1386)

امروز هم به نظر ما بشریت در نهایت نیاز و احتیاج است به پیام بعثت و به پیروی از تعالیم انبیای عظام الهی، که همه‌ی آنها به نحو کامل در تعالیم اسلام و قرآن جمع شده است.در رأس برنامه‌های دعوت اسلامی، سه چیز از همه مهمتر است که در آیات کریمه‌ی قرآن به آنها تصریح شده است: علم و حکمت، تزکیه و اخلاق، و عدالت و انصاف.اگر درست نگاه کنیم، امروز همه بشر محتاج همین سه چیز است. علم بشر، امروز پیشرفت‌های زیادی داشته است؛ متنها در یک بعد خاص.

علوم مادی و طبیعی ـ علوم مربوط به زندگی مادی ـ در بین بشریت پیشرفت کرده است؛ اما بشر در علوم معنوی ـ چیزهایی که ذهن بشر را نسبت به مبدأ آفرینش و به توحید الهی روشن می‌کند؛ دل او را هدایت می‌کند به آن سمتی که بشر برای آن آفریده شده است ـ محتاج آموختن و فرا گرفتن است.

دعوت اسلام به علم، یک دعوت همه جانبه است مساله‌ی اخلاق و تزکیه‌ی معنوی و روحی، از این هم امروز مهمتر است گرفتاری‌های بشر، ناشی از دور افتادن از تزکیه‌ی اخلاقی است. و امت اسلامی ما، امروز در مقابل یک تجربه‌ی بسیار عظیم تاریخی قرار دارد. به دیگران نظری نمی‌کنیم؛ به خود امت اسلامی نظر می‌کنیم.

امت اسلامی در درون خود، قرآن را دارد، احکام اسلامی را دارد، خطوط روشن زندگی سعادتمندانه‌ی بشر را در قرآن دارد. امت اسلامی می‌تواند با بازگشت به خود، با بازگشت به هویت اسلامی، در مقابل این موج مخرب همه‌ی بنیان‌های زندگی بشر بایستد؛ اگر همت کند. امت اسلامی باید همت بکند. در درجه‌ی اول هم مسوولان کشورهای اسلامی مخاطب این سخننند؛ آنها باید همت بکنند.

رهنمودهای مقام معظم رهبری پیرامون قرآن کریم دوره‌ی دوم (12 فروردین 1362)

 در مراتب وصول به دریای ژرف معنویت قرآن، تجوید و ترتیل پایه‌ای اصلی و پلکانی اولی می‌باشد قرآن را باید آموخت، خواند و عمل کرد و خواندن آن نیز باید موزون با طبیعت لطیف آن دلنشین و صحیح به گونه‌ای باشد که گویا از زبان روح الامین قرائت می‌شود. در این رابطه است که تلاش‌هایی که شما قراء و حفاظ محترم در فراگیری و یاددهی و حفظ و آموزش قرآن می‌کنید همچنین کوشش‌هایی که در جهت تشویق و تقدیر از مقام والای شما به عمل می‌آید همگی در پیشگاه خدای تعالی از جایگاهی بلند و اجری وافر برخوردارند و من اکنون با استفاده از این محفل قرآنی شریف که به ذکر و تلاوت قرآن و به حضور تالیان و قاریان و حفاظ و مقریان مفتخر است به همه ملت‌های اسلامی و به همه پیروان قرآن اعلام می‌کنم که کلید بهشت آزادی روی آوردن به قرآن و بازگرداندن آن به فضای زندگی است. از قرآن دستور بگیرید. وضع جامعه‌ی خود و تکلیفی را که در مواجهه با این وضع بر عهده‌ی شماست در قرآن بیابید، به آن عمل کنید تا قرآن نیز کلید آن بهشت دلنشین را به شما عطا کند.

از کجا معلوم قرآن بدون خطاست؟

از کجا معلوم قرآن بدون خطاست؟ و کسي نمي تونه آيه اي مثل اون بياره؟ قرآن داستاني رو نقل مي کنه. من هم نقل مي کنم. چه فرقي داره؟

قرآن از جهات مختلف داراي اعجاز است و معجزه اي زنده و جاويد است . اعجاز و تحدي قرآن در جنبه هاي لفظي ، سبک ، آهنگ ، تصوير سازي ، هندسه کلمات و بلاغت منحصر در زبان عربي نيست بلکه شامل تحدي به هر متن ادبي در هر زباني ميشود . اگر دست روي هر متن ادبي زيبا بگراريد و پنج خط آن را انتخاب کنيد و سپس دست روي يکي از صفحات قران بگذاريد و پنج خط آن را انتخاب کنيد آن گاه ميان سبک ، آهنگ و تصوير ها ، هندسه کلمات ، بلاغت و وزن آنها مقايسه کنيد ؛ تفاوت فاحشي ميان آن دو خواهيد ديد و ملاحظه ميکنيد که متن غير قراني از جهت رعايت نکات ادبي و بياني در حد و اندازه قران نيست . علاوه بر اينکه اعجاز معنوي و بلنداي معارف قراني مهم تر از اعجاز لفظي است . اگر شما بتوانيد داستاني رانقل کنيد که هم واقعي باشد و هم از سبک و آهنگ و تصوير سازي و هندسه کلمات و فصاحت و بلاغت در اوج باشد يعني درنهايت زيبايي و رسايي باشد و همه نکات مربوط به هدايت و سعادت بشر در آن رعايت شده باشد و از هرگونه اضافه گويي و مطالب غير لازم بر کنار باشد و در عين ايجاز و اختصار همه نکات لازم در آن منعکس شده باشد و با کمترين لفظ بيش ترين معنا را به ذهن مخاطب ومنتقل کندو از هر گونه لفظ پردازي هاي زايد محفوظ باشد و در عين حال مراد خود را به طور کامل و رسا به مخاطب انتقال دهيد واين وضعيت به گونه اي باشد که نتوان يک خط يا عبارت آن را تبديل و عوض کرد و با تغيير يک خط و جمله از آن اوج سقوط کند به مرور زمان هر گز غبارکهنگي و يکنواختي بر چهره آن ننشيند و شنونده و خواننده را مجذوب خود نظر سازد آن گاه مي توانيد ادعا کنيد که قرآن معجزه الهي و کتاب بي رقيب و بي نظير خداوند نمي باشد وهر کس ميتواند شبيه آن را بياورد . 

قرآن ابعاد اعجاز فراواني دارد و بعضى از جنبه‏هاى اعجاز آن عبارت است از: 1. اعجاز ادبى؛ قرآنكه برجسته‏ترين اديبان عرب را سخت شگفت‏زده ساخته است و سرسخت‏ترين دشمنان پيامبر (مانند وليد) بر فرابشرى بودن اسلوب زيبا و تركيب بديع آهنگ بى‏نظير قرآن اعتراف كرده‏اند. «آربرى» (Arberry.J.A) در اين زمينه مى‏گويد: «قرآن آهنگ و موسيقى دلنشينى دارد كه عرب پيش از قرآن هرگز با چنين آهنگى آشنا نبوده است». همو گويد: «از قرآن ترجمه‏هاى بسيار زيادى انجام شده و هريك پس از چند روزى به كهنگى و فرسودگى گراييده است؛ اما قرآن هم چنان بر فراز اعصار با طراوت و تازگى برقرار مانده است. آيا اين خود نشانه الهى بودن آن نيست؟» 2. اعجاز علمى؛ يا رازهاى علمى نهفته در قرآن، اقيانوس بيكرانى از دانش‏هاى كيهان شناختى، انسان شناختى، تاريخ، نجوم، جنين شناسى و... است كه دانشمندان شرق و غرب را به تحقيقات زيادى واداشته و سخت آنان را به حيرت افكنده است. در اين زمينه هزاران كتاب و مقاله از سوى دانشمندان در رشته‏هاى مختلف علوم به نگارش درآمده و همه از عظمت قرآن و تطبيق آيات آن با جديدترين رهيافت‏هاى دانش بشرى سخن گفته‏اند. «موريس بوكاى» (Maurice,Bucaille) در كتاب مقايسه‏اى ميان تورات، انجيل و قرآن و علم مى‏گويد: «چگونه مى‏توان از تطبيق قرآن با جديدترين فرآورده‏ها علمى بشر در شگفتى فرو نرفت و آن را اعجاز به حساب نياورد». 3. اعجاز در پيشگويى‏هاى تاريخى؛ مانند: غلبه روم بر ايران. 4. اعجاز در بيان رخدادهاى تاريخى پيشين؛ و ... . V}براى آگاهى بيشتر در اين زمينه ر . ك: الف. مطهرى، مرتضى، وحى و نبوت؛ ب. طباطبايى، سيدمحمدحسين، تفسير الميزان، ج 1؛ پ. توسليان، سيد مرتضى، عظمت قرآن؛ ت. جمعى از نويسندگان «درراه حق»، درسهايى پيرامون شناخت قرآن؛ ث. گرامى، محمد على، درباره شناخت قرآن؛ ج. حجازى، فخرالدين، پژوهشى پيرامون قرآن و پيامبر؛ ح. مكارم شيرازى، ناصر، قرآن و آخرين پيامبر؛ خ. بوكاى، موريس، مقايسه‏اى ميان تورات، انجيل، قرآن و علم.{V


ر. ک :

1- اعجاز قرآن ، علامه طبا طبايي

2- قرآن و آخرين پيامبر ، ناصر مکارم شيرازي

رهنمودهای مقام معظم رهبری پیرامون قرآن کریم دوره بیستم (4 مهر 1385)

اول باید خوب بخوانید؛ تلاوت را خوب، زیبا وجامع و صحیح بخوانید؛ دوم، معانی و مفاهیم قرآنی را بفهمید، و سوم، قرآن را حفظ کنید. حفظ قرآن خیلی مهم است. شما جوان‌ها به این احتیاج دارید و می‌توانید. وقتی شما حافظ قرآن هستید، این تکرار آیات قرآنی و انس دائمی با قرآن، به شما فرصت می‌دهد که در قرآن تدبر کنید. تدبر در قرآن با همینطور خواندن و رد شدن به دست نمی‌آید؛ با یک بار و دوبار خواندن هم حاصل نمی‌شود؛ با تکرار و انس با آیه‌ای دو بار خواندن هم حاصل نمی‌شود؛ با تکرار و انس با آیه‌ای از قرآن و امکان تدبر در آن به دست می آید. و چقدر لطایف در قرآن کریم هست که اینها را جز با تدبر نمی‌توان فهمید. بنابراین حفظ و فهم معانی قرآن و تلاوت آن لازم است.

بنده همه‌اش ترسم از این است که شما جوان‌های خوب ما ـ همین قراء خوبی که الان هستید و اینجا هم تعداد زیادی‌تان حضور دارید ـ خیال کنید اینجایی که شما رسیده‌اید، این پله‌ی آخر است. نه آقا، این پله‌ی آخر نیست.

نباید توقف بکنید؛ باید به جلو حرکت کنید؛ باید پیش بروید و روز به روز باید بهتر بخوانید و بهتر بشوید، که این ممکن هم هست. البته این به ترتیباتی از لحاظ تعلیم و کانون‌های قرآنی احتیاج دارد و این دوستانی که دست اندرکار این مسائل هستند، بایستی مقدمات را فراهم کنند و صداوسیما هم بایستی کمک بکند.با قرآن انس بگیریم، قرآن را باور کنیم و قرآن را بفهمیم، کار قرآنی در کشور ما خوشبختانه به صورت انبوه انجام گرفته و دارد انجام می‌گیرد، اما نباید این حرکت هرگز دچار وقفه بشود.

رهنمودهای مقام معظم رهبری پیرامون قرآن کریم دوره اول (16 بهمن 1360)

افتخار ما در مقابل همه‌ی مکاتب و نظام‌های بشری با آن «مانیفیست»های ساخته‌ی ذهنیت‌های حقیر و محدود وابسته، این است که کتاب انقلاب ما قرآن کریم مجیدی است که از وحی حکیم خبیر منشا گرفته و در اختیار عامی و عالم، بزرگ و کوچک بوده و قابل فهم و استفاده همگان است.

ما در طول مبارزات خود همواره خطوط اصلی حرکت خود را از قرآن دریافت کرده و آن را همچون شعارهای همیشگی انقلاب خود مطرح ساخته‌ایم.

تا وقتی عموم مردم با ظاهر قرآن آشنا نشوند تحقق بخشیدن به نظام قرآنی در متن جامعه آسان و ممکن نمی‌نماید و اینجاست که ارزش قاریان و حافظان قرآن و معلمان و مقریان آشکار می‌شود.

می‌دانیم که تلاوت و ترتیل و حفظ قرآن و صدر اسلام به عنوان وظایفی ارزشمند معمول بوده‌اند.

سنت تلاوت قرآن که توصیه‌ی رهبران اسلامی است، بزرگ‌ترین سهم را در گسترش فرهنگ قرآنی و آکنده شدن فضای اجتماعی به معارف این فرهنگ دارا می‌باشد قرآن را تلاوت کنند. آهنگ تلاوت قرآن را در فضا سر دهند و قرآن را نه یک بار، نه دو بار که در همه عمر بخوانند. نور قرآن را بدینوسیله در دل خود و در فضای جامعه بپراکنند.

چرا بايد قرآن رو به عربي بخوانيم ؟

چرا بايد قرآن رو به عربي بخوانيم و آيا کسي که قرآن رو فقط به عربي ميخواند با کسي که فقط قرآن رو فارسي ميخواند، فرق دارد؟ 

 اصرار بر تلاوت قرآن به زبان عربى، دلايل و حكمت‏هاى گوناگونى دارد؛ از جمله: 1. ايجاد زبانى مشترك در ميان همه پيروان و فراهم سازى نوعى وحدت و پيوند جهانى، باعث تأكيد بر قرائت و حفظ زبان عربى شده است. 2. روح و محتواى هر پيام و سخنى، در قالب زبان خاص خود، عميق‏تر درك مى‏گردد تا زمانى كه به زبان‏هاى ديگر برگردانده شود و قرآن - كه داراى مضامين بسيار بلند و عالى هرگز قابل ترجمه دقيق و كامل به هيچ زبانى نيست. همه ترجمه‏هاى قرآن، براى رسيدن به معارف بلند و درك زيبايى متن اصلى نارسا است. كافى است اندكى در مباحث مربوط به زبان‏شناسى، فن ترجمه و تئورى‏هاى مربوط به آن مطالعه كنيد؛ آن گاه خواهيد يافت كه فرق بين قرآن و ترجمه‏هايش، همان فرق بين كتاب الهى و بشرى است. 3. قرآن علاوه بر محتواى مطالب، از لطافت ويژه و نكات ادبى برخوردار است كه خود، بخشى از اعجاز قرآن است و در قالب هيچ ترجمه‏اى بيان شدنى نيست. V}براى آگاهى بيشتر ر.ك: مجله بينات و مجله مترجم (ويژه نامه قرآن).{V 4. تشويق و ترغيب بر استفاده از همان الفاظى كه جبرئيل بر پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله نازل فرموده، يكى از شيوه‏هاى حفظ قرآن از تحريف است. وقتى مطلبى نزد همگان با يك قرائت معيّن ثابت شود، تحريف آن مشخص خواهد شد و لذا در تاريخ اسلام، وقايعى نقل شده كه مسلمين حتى نسبت به جابه جايى يا حذف يك «واو»، حساسيت نشان داده‏اند. بنا بر آنچه گفته شد، تلاش و همت ما، بايد بر آن باشد كه تلاوت قرآن را به زبان عربى پيگيرى كنيم و هر چه بيشتر با ترجمه آن آشنا شويم. حتى اگر كمتر بخوانيم؛ اما با توجّه به معنا و ترجمه تلاوت كنيم، بهره ما بيشتر خواهد بود و رفته رفته تسلّط ما بيشتر خواهد شد.

سلام

پست اول وبلاگ